Huhtikuussa 2013 voimaan astui eurooppalainen automatisoituja henkilöliikenneovia koskeva standardi EN 16005, jossa määritellään konekäyttöisten henkilöliikenneovien kunnossapito- ja turvallisuusvaatimukset. Säädös velvoittaa kiinteistöjen omistajat varmistamaan, että kaikki standardin kattavat ovet ovat asianmukaisesti huollettu, ja että loppukäyttäjien turvallisuus on taattu riittävin suojatoimin.
Mitkä lait, direktiivit ja määräykset sääntelevät oviautomaattien asentamista? Mitä muutoksia on luvassa tulevaisuudessa?
Eurooppalaista standardia EN 16005 sovelletaan esimerkiksi kääntöovien ja liukuovien turvallisuuteen. Standardissa määritellään automaattisten ovien läpi kulkevien henkilöiden turvallisuutta koskevat vaatimukset. Vaatimukset koskevat henkilöliikenteelle tarkoitettuja ovia. Lisäksi näiden kanssa tulee täyttää myös EU:n konedirektiiviä koskevat vaatimukset, Suomessa direktiivi on pantu kansallisesti toimeen valtioneuvoston asetuksella koneiden turvallisuudesta 400/2008, ns. koneasetus.
EN 16005 tuli voimaan siis jo vuonna 2013, ja se yhdessä konedirektiivin kanssa edellyttää muun muassa, että asentajien on tehtävä riskianalyysi ja dokumentoitava ja CE-merkittävä konekäyttöiset ovet. CE-merkintävaatimukset koskevat siis koko oviautomaatiota, eivät vain erillisiä komponentteja, oviautomaatti luokitellaan koneeksi heti kun se on asennettu. Itse asiassa sen ei tarvitse edes olla yhteydessä sähköverkkoon. Vastuu uuden oviautomaattien turvallisuudesta on asennuksen suorittaneella yrityksellä. Turvallinen asennus tarkoittaa usein sitä, että kustannuksissa ei ole säästetty, mutta niin kauan kuin markkinoilla olevat toimijat noudattavat vaatimuksia, yksilön turvallisuus paranee, samalla kun kilpailu tapahtuu tasavertaisin ehdoin. On todettava, etteivät ainoastaan tilaajat, toimittajat ja asennusyritykset tarvitse parempaa tietoa siitä, mitä sääntöjä sovelletaan. Suomen kuntien ja alueiden on myös kiinnitettävä enemmän huomiota aiheeseen. Kyse on esimerkiksi tilaajien ja loppukäyttäjien osaamisen lisäämisestä ja urakkatarkastajien kouluttamisesta. Jos virasto – joka on sääntelyviranomainen – toimii, sillä voi olla nopea vaikutus, koska se voi määrätä sekä sakkoja että myyntikieltoja ja lopettaa kokonaiset rakennushankkeet, kunnes virheet on korjattu.
Uusia lakeja on kuitenkin tulossa. EU:n koneasetus ’nuijittiin’ viime heinäkuun lopussa, ja se korvaa konedirektiivin ja valtioneuvoston koneasetusmääräyksen. Se tulee kuitenkin voimaan lainvoimaisesti vasta 20.01.2027, siihen asti nykyiset säädökset ovat voimassa.
Asetus tarjoaa muun muassa paremmat mahdollisuudet sähköiseen dokumentointiin, asettaa vaatimuksia erilaisten kyberuhkien varalta, säätelee koneita, joissa on tekoälyratkaisuja ja muita ohjelmistopohjaisia turvakomponentteja. Myös ympäristönäkökohdat otetaan jossain määrin huomioon. Jo nyt Turvaurakoitsijat ry valmistautuu tulevaan, ja järjestö tiedottaa jäsenistöään ja yleisöä heti, kun on tärkeitä ja mielenkiintoisia uutisia välitettävänä.