Yritysten digitaaliset toiminnot ovat yhä riippuvaisempia erilaisista järjestelmistä ja verkkopalveluista. Häiriö tai hyökkäys voi hetkessä pysäyttää asiakaspalvelun, keskeyttää toiminnan tai johtaa tietovuotoon, pahimmillaan koko liiketoiminnan lamaantumiseen.
Tätä on nykyhetken tietoturvamaailma. Hyökkäykset ovat entistä ammattimaisempia ja järjestelmällisempiä, eikä kohteeksi joutuminen riipu toimialasta tai yrityksen koosta. Kyse ei ole enää yksittäisistä hakkereista, vaan järjestäytyneistä rikollisverkostoista, jotka etsivät heikkouksia tietoturvassa ja myyvät näistä tietoa eteenpäin.
Riski ei kuitenkaan aina tule ulkoa. Yhtä lailla uhkana voi olla inhimillinen virhe, esimerkiksi epäonnistunut päivitys, puuttuva varmuuskopio, tai järjestelmävian aiheuttama tiedonmenetys. Tahalliset hyökkäykset, tahattomat virheet ja tekniset haavoittuvuudet voivat kaikki vaarantaa asiakaskokemuksen, liiketoiminnan jatkuvuuden ja yrityksen maineen.
Juuri siksi tietoturva ei ole enää vain tekninen yksityiskohta, se on olennainen osa liiketoimintariskien hallintaa ja jatkuvuuden varmistamista. Mutta miten arvioida, onko oma organisaatio riittävän suojattu?
Miksi tietoturvaan panostaminen kannattaa
Suuri osa organisaatioiden toiminnoista ja tiedoista on nykypäivänä sähköisissä järjestelmissä ja järjestelmien turvaaminen onkin liiketoiminnan turvaamisen kannalta kriittistä. Järjestelmien ja teknologioiden kiihtyvä kehitys- ja muutostahti vaikeuttaa monesti asiaan perehtymättömän kykyä arvioida riskejä ja teknisten suojauskeinojen riittävyyttä oman toiminnan suojaamiseksi. Tästä syystä riskien ja teknisten kehityskohteiden arvioinnin äärelle kannattaakin pysähtyä säännöllisesti ja parantaa oman toiminnan tietoturvallisuutta.
Järjestelmien, teknologioiden ja uhkatekijöiden muuttumisen lisäksi tietoturvassa tulee ottaa huomioon myös lakisääteiset- ja muut ulkoiset vaatimukset. Tällaisia ovat esimerkiksi tuore kyberturvallisuus laki (NIS2) ja yleinen tietosuoja-asetus (GDPR), jotka vaativat tietoturvan ja -suojan säännöllistä arviointia ja kehittämistä. Vaatimuksia organisaation tietoturvaan voi tulla myös päämiehiltä, asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta.
Tietoturvan vaatimusten ja velvoitteiden täyttämisen ei kuitenkaan tarvitse olla pelkkää pakkopullaa vaan sen voi kääntää myös kilpailueduksi omalla toimialalla. Hallitulla tietoturvalla suojaat oman liiketoimintasi ja vaikutat asiakkaat turvallisena kumppanina kokonaisvaltaisesti.
Tietoturva-arviointi
Tietoturvan kehittäminen kannattaa aloittaa tietoturva-arvioinnilla, jossa arvioidaan yrityksen tietoturvan taso. Tietoturva-arvioinnissa pureudutaan tämän hetken tietoturvatilanteeseen ja kartoitetaan kehityskohteet sekä tunnistetaan uhkatekijät ja haavoittuvuudet.
Nykytilanteen arvion avulla saadaan selville tärkeimmät puutteet ja kehityskohteet tietoturvan toteutuksissa ja saadaan luontainen kehityssuunnitelma toiminnan kehittämiseksi. Ulkoistetulla tietoturva-asiantuntijan arvioinnilla saavutetaan myös riippumaton arvio tilanteesta niin omien hallinnollisten toimien, kuin palveluntuottajan teknisten ratkaisujen osalta ja pystytään keskittämään tietoturvan resurssit tärkeimpiin kehityskohteisiin.
Arvioinnin toteuttajaksi kannattaa valita toimija, jolla on kokemusta, osaamista ja riittävä sertifiointitaso. Artikkelin taustalla on Opsec Oy, joka on suomalainen, pk-yritysten tarpeisiin erikoistunut tietoturva-asiantuntija, joka toteuttaa arviointeja korkeiden standardien mukaisesti. Turvaurakoitsijat ry on jo toteuttanut pilottiarvioinnin yhdessä jäsenyrityksessä ja laitamme näistä lisätietoa lähiaikoina. Hyvin toteutettu arviointi auttaa varmistamaan, että yrityksen toimet täyttävät myös lakisääteiset vaatimukset ja mahdolliset yhteistyökumppaneiden edellytykset.
Tietoturva ei ole vain tekninen kysymys, se on osa liiketoiminnan jatkuvuutta, riskienhallintaa ja luottamuksen rakentamista.